NS zet reserveringsplicht fiets door ondanks ruim 11.000 handtekeningen

Nieuws
11 juni 2021

Samen met jou tekenden ruim 11.000 andere reizigers tegen de reserveringsplicht fiets in trein. De petitie van Fietsersbond, Rover, wielersportbond NTFU en Fietsplatform – Nederland Fietsland en het negatieve advies van de consumentenorganisaties in het Locov waren niet voldoende om de NS van het besluit te weerhouden. Reis je tussen 10 juli en 15 september met de fiets in de trein, dan is een reservering verplicht. Tenzij de fiets als hulpmiddel wordt gebruikt door iemand met een beperking, dan is er geen reserveringsplicht.

Omslachtige reservering alsnog geen garantie

Deze zomer moet je vooraf via de NS-app of klantenservice precies aangeven in welke trein je met je fiets reist. Zit er een overstap in je reis, dan moet je voor beide treinen reserveren. Echter biedt dit geen garantie: een trein kan uitvallen of korter zijn dan gepland, waardoor fietsplekken komen te vervallen. Omdat de fietsplekken bovendien worden gedeeld met hulpmiddelen voor mindervaliden, kan op het laatste moment blijken dat er ondanks de reservering toch geen plaats is voor jouw fiets. Je blijft dan op het perron achter en moet opnieuw proberen te reserveren voor een latere trein. Deze zomer betaal je voor het meenemen van je fiets €5,60 in plaats van €7,50.

Geen extra fietsplekken

Wij vinden dat je een tekort aan fietsplaatsen in de trein niet oplost door het invoeren van een verplicht reserveringssysteem. De laatste jaren heeft NS in enkele treinen het aantal fietsplekken verminderd. Hierdoor is er nu op drukke momenten te weinig plek. Helaas hebben de 11.000 handtekeningen en de consumentenorganisaties de NS niet kunnen overtuigen om te kiezen voor meer fietsplekken in de trein in plaats van het ontmoedigen van reizen met de fiets. Ook geeft NS geen gehoor aan het verzoek van om te komen met een OV Fiets met extra voorzieningen voor fietstoeristen.

Fietstoeristen de dupe

Veel binnen- en buitenlandse fietstoeristen die een fietsvakantietocht door Nederland maken, reizen per trein naar het startpunt. Na het volbrengen van de trektocht stappen ze bij het eindpunt weer in de trein naar huis. De meerdaagse fietsvakanties zijn veelal routes van A naar B, zoals bijvoorbeeld de LF Maasroute die van Maastricht via Hoek van Holland naar Rotterdam loopt. Het vooraf reserveren is omslachtig en levert onnodig gedoe op, zeker voor de buitenlandse fietstoerist.

Onbezorgd fietsen

De mogelijkheid om op een laagdrempelige manier met je fiets in de trein te reizen maakt essentieel onderdeel uit in de positionering van Nederland als Fietsland. Als fietser wil je onbezorgd kunnen fietsen en spontaan beslissingen kunnen nemen. Bijvoorbeeld bij materiaalpech, verandering van weer of een spontante ontmoeting is de kans groot dat je later bij de trein bent dan oorspronkelijk gepland. Maar ook net even langer kunnen genieten van het landschap of toch nog een bezoekje aan dat ene museum. Die flexibiliteit is voor de fietser een wezenlijk onderdeel van het fietsplezier.

Ervaringen melden

Fietsersbond, Rover, wielersportbond NTFU, Fietsplatform, Ieder(in), LSVB en KBO-PCOB betreuren het besluit van NS en verwachten de nodige problemen voor reizigers met een fiets in de trein. Om een zo compleet beeld te krijgen, roepen wij reizigers op om ervaringen met het reserveringssysteem te melden. Dat kan bij NS of via het speciale e-mailadres fietsintrein@fietsersbond.nl. De proef loopt tot en met 15 september en wordt dan geëvalueerd. De petitie kan ook nog getekend worden.

Geschreven door

Marina

Informatie

Gerelateerde artikelen