LF9 NAP-route

Dwars door negen provincies
Informatie

Over deze route

  • Afstand 469 km

  • Bad Nieuweschans - Breda

De LF9 NAP-route heeft een bijzonder thema: het NAP (Normaal Amsterdams Peil). Deze lange fietsroute volgt globaal de kustlijn die ontstaat als alle dijken en duinen wegvallen. In totaal fiets je door negen provincies en passeert boeiende steden als Groningen, Amersfoort en Utrecht.

Begin- en eindpunt van de route:
NL/BE grens, ten zuiden van Galder: knooppunt 43 (of kies voor knp 80, dichtbij station Breda)
Bad Nieuweschans: nabij knooppunt 26


Begin- en eindpunt van de route
Kersel: knooppunt 43. Bad Nieuweschans: nabij knooppunt 26.

Route GPX Fietsgids

Fietsvriendelijke locaties

Horeca & Logies

De strijd om droge voeten

Langs de lijn waar het NAP-peil nul ligt

De route volgt een diagonale lijn door Nederland, van het noordoosten bij Nieuweschans tot België ten zuiden van Breda. De totale lengte is zo’n 470 km kilometer.

Normaal Amsterdams Peil

De LF9 NAP-route heeft een bijzonder thema: het NAP (Normaal Amsterdams Peil). Deze lange fietsroute volgt globaal de kustlijn die ontstaat als alle dijken en duinen wegvallen. ‘Beachresort Breda’, ‘Amersfoort aan zee’ en ‘terpstranden’ in Groningen zouden dan werkelijkheid worden. Met die wetenschap zul je deze tocht niet alleen op een hele markante manier beleven, maar ervaar je ook hoe afwisselend die denkbeeldige kust is. Af en toe duikt de fietsroute de zee in, met name in Flevoland, of klimt deze juist de hoogte in, zoals bij de Havelterberg en de Utrechtse Heuvelrug.

Negen provincies

Oh wat een variatie. En niet verwonderlijk ook. Je fietst bij deze route door maar liefst 9 van onze 12 provincies. 

Ontdek de monumentale boerderijen van Oost-Groningen. De zandverstuivingen en heidevelden in Drenthe. De rand van de Veluwe en de havenstadjes aan de voormalige Zuiderzee. En natuurlijk het weidse rivierengebied en de Zuid-Brabantse bossen. Onderweg passeer je boeiende steden als Groningen, Amersfoort en Utrecht.

Keuze rondom Amersfoort

Tussen Spakenburg en Lage Vuursche kun je kiezen voor de Noordelijke routevariant via Eemdijk en Baarn. Op zondag volg je een stukje LF23 omdat dan het pontje over de Eem niet vaart. De Zuidelijke routevariant loopt via Amersfoort en Soestduinen en is 11 kilometer langer. Beide varianten zijn bewegwijzerd. In het kaartje op deze pagina staat de Zuidelijke variant.

 

 

 

Routewijzingen checken, bordje melden of zelf plannen

Goed voorbereid

Routewijzigingen

Kijk voordat je een (LF-)route gaat fietsen altijd even of er op je route actuele zaken spelen die van invloed kunnen zijn op de tocht. Een tijdelijke wegomlegging, een veer uit de vaart of aanpassing knooppuntnetwerk.

Naar overzicht

Meldpuntroutes.nl

In ons land met ruim 33.000 km fietsroutenetwerken en bijna 9000 knooppunten kan het gebeuren dat een fietsroutebordje mist of beschadigd raakt. Via meldpuntroutes.nl geef je dit eenvoudig online door. Ook op je mobiel.

Melding maken

Plan zelf

Met een fietsrouteplanner kun je eenvoudig een eigen route plannen of gebruik maken van voorgeplande routes. We hebben de populairste fietsrouteplanners voor je op een rijtje gezet.

Naar planner
Geniet jij van LF-routes?

Word vriend!

Een fietsvakantie in Nederland is een fantastische belevenis. Bewegwijzerde routes zijn er echter niet vanzelf. Al meer dan 35 jaar zetten wij ons in om Nederland een plezierig recreatief fietsland te laten zijn. Ook jij kunt hieraan een waardevolle bijdrage leveren. Met jouw steun zorgen we voor die grenzeloze fietservaring. Zo waarborgen we de kwaliteit van routes. Door ze te controleren, en door het aanbieden van actuele informatie. Help je mee?

Ja, ik help mee!
In Nederland

LF-routes

NAP als uitgangspunt

Wat is nou normaal?

Om overal dezelfde bescherming te bieden tegen hoogwater, moet de dijk overal even hoog zijn ten opzichte van het water. Met ijkpunten op muren zijn nulpunten vastgesteld. Zo is de hoogte te bepalen van een ander punt. In 1818 is het Amsterdams Peil officieel als referentieniveau of nulpunt voor heel Nederland aangewezen. De naam Normaal Amsterdams Peil (NAP) stamt uit 1875. Met geavanceerde technieken is alles toen nog eens nagemeten. Tweede helft 20e eeuw zijn de verschillende West-Europese waterpasnetten aan elkaar gekoppeld en op elkaar afgestemd. Het NAP is toen als uitgangspunt gekozen.

Meer weten?
Fietsvakantie

Tips, verhalen en meer

In de regio

Fietsroutes